Poetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/Poet-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetyka |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RI) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia dzielą się na dwie części. Pierwszy etap wprowadza podstawowe terminy z zakresu poetyki dzieła literackiego. Taka perspektywa otwiera przestrzeń rodzaju, gatunku i typu. Pojawiają się tu m.in. kategorie: narracja, dialog, monolog, świat przedstawiony, tryb językowej i metajęzykowej wypowiedzi. Drugi etap wyznaczają rozmaite plany liryki: stylistyka, wersologia, genologia. Egzemplifikację stanowi analiza wierszy wybranych w dyskusji ze studentami. |
Pełny opis: |
Program zajęć jest oparty na dwóch filarach: teorii i praktyki. Teoretyczne wprowadzenie sytuuje tekst w obszarze poetyki dzieła literackiego. Wymaga to precyzyjnych ustaleń linii terminologii i typologii. Taki drogowskaz przywołując konieczny historyczny skrót, otwiera rozmaite - generowane poetyką - perspektywy odbioru tekstu. Tutaj szczególne miejsce zajmuje liryka. Gatunek przedstawiany na teoretycznym i praktycznym planie. Służy temu rejestr pojęć - kluczy z dziedziny stylistyki, wersologii, genologii. Natomiast praktyczny wymiar ilustrują nagrania poezji w wykonaniu m.in. Teresy Budzisz – Krzyżąnowskiej, Ireny Jun, Haliny Łabonarskiej, Anny Seniuk, Zofii Kucówny, Henryka Boukołowskiego, Ignacego Gogolewskiego, Wiesława Komasy, Wojciecha Siemiona, Zbigniewa Zapasiewicza. Wśród tych teoretyczno – praktycznych tropów stopniowo odsłania się droga analizy wierszy, którą proponują studenci. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Arystoteles: Poetyka, przekład H. Podbielski A. Kulawik: Poetyka – Wstęp do teorii dzieła literackiego R. Handke: Poetyka Wybór wierszy do analizy – Literatura Powszechna i Polska Lektury uzupełniające R. Welleck A. Warren: Teoria Literatury J. Culler: Teoria literatury Umberto Eco: Dzieło Otwarte – fragmenty: Poetyka dzieła otwartego, Analiza języka poetyckiego G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka J. Przyboś: Sens poetycki – fragmenty: O metaforze, Sens poetycki, Ułuda a istotność S. Sawicki: Poetyka Interpretacja Sacrum – fragmenty: Wokół opozycji: wiersz-proza, Przerzutnia u Mickiewicza, Między autorem a podmiotem mówiącym Poetyka Tom I,II – red.. D. Ulicka; wyd. Uniwersytet Warszawski 2000 r. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; K_W08 posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, technik tanecznych, konwencji teatralnych; orientuje się w aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców teatru i filmu umiejętności: K_U01 używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze K_U02 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych K_U11 elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie kompetencje społeczne: K_K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej K_K10 analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie |
Metody i kryteria oceniania: |
Pierwszy semestr – główny kierunek: teoria. Drugi semestr – główny kierunek: praktyka. Warunek zaliczenia – aktywny udział w towarzyszącej i wykładowi i egzemplifikacji rozmowie. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.