Impostacja głosu w mowie i śpiewie III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/IGMS3-R3-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Impostacja głosu w mowie i śpiewie III |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RIII) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 5 rok III Przedmioty specjalności - Aktorstwo dramatyczne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU IMPOSTACJA GŁOSU W MOWIE I ŚPIEWIE • wyrobienie prawidłowych nawyków w emisji głosu (oddech, miejsce artykulacji, rezonatory, rejestry) i ich koordynacja w celu wypracowania umiejętności posługiwania się głosem nośnym, dynamicznym, plastycznym (ze zdolnością do zmiany brzmień, dynamiki, tempa i rytmu) dającym możliwość wyrażania myśli, stanów, intencji, emocji i uczuć, zdolnym działać w każdych warunkach i przestrzeni (I – IV rok) • wypracowanie nawyków związanych z higieną głosu (I – IV rok) • praca nad wyzwoleniem naturalnego brzmienia głosu (I – IV rok) • rozwijanie technik emisyjnych i impostacyjnych w celu wypracowania kondycji głosowej (II – IV rok) • rozwiązywanie problemów związanych z emisją i impostacją głosu wynikających z potrzeb innych przedmiotów praktycznych (I – IV rok) |
Pełny opis: |
III ROK 1. podsumowanie wiedzy zdobytej na I i II roku studiów w powiązaniu z budowaniem narzędzi umożliwiających samodzielną pracę nad głosem 2. świadome używanie rezonatorów 3. budowanie sprawności w łączeniu rejestrów 4. praca nad dostosowaniem środków wyrazu i ekspresji do kubatury pomieszczenia – ćwiczenia na scenie |
Literatura: |
J. Grotowski – „Trening aktora” K. Linklater – „Uwolnij swój głos” S. Riggs – „Singing for the Stras” S. Book – „Podręcznik dla aktorów” B. Lutgen, G. Concone, N.Vaccai, E. Herbert-Caesari – ćwiczenia wokalne na sopran, alt, tenor, bas Catherine Sadolin -"Complete Vocal Technique" W.Bregy – „Elementy techniki wokalnej" Kraków 1974 Cz. Wojtyński – „Emisja głosu" PZWS Warszawa 1970 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: (W01 - K_W03) - Student wie, jak powstaje głos i na czym polega działanie rezonatorów, potrafi nazwać części aparatu głosowego, wie, jak należy prawidłowo oddychać, rozpoznaje zdrowe brzmienie głosu i jego nośność, rozróżnia barwy głosowe UMIEJĘTNOŚCI: (U01 - K_U07, U02 - K_U08) - Student samodzielnie wybiera sposoby działania technicznego, potrafi wykonać różnorodne zadania głosowe w zakresie: wysokości, siły, tempa i barw głosu, konstruuje rolę wokalno-aktorską według zasad obu tych sztuk, rozróżnia pracę głosem z użyciem mikrofonu i akustycznie |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY: - Ćwiczenia - Wykład - Wykład + ćwiczenia - Konsultacje - Praktyki (ewentualnie) KRYTERIA OCENIANIA: - Obecność i aktywność na zajęciach - Współpraca z grupą |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-03 - 2017-01-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia
|
|
Koordynatorzy: | Anna Serafińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Aldona Krasucka, Anna Serafińska, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-13 - 2017-05-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia
|
|
Koordynatorzy: | Anna Serafińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Aldona Krasucka, Anna Serafińska, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-09-25 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Serafińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Kamil Dominiak, Aldona Krasucka, Małgorzata Kustosz-Piątosa, Wojciech Raszewski, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Serafińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Kamil Dominiak, Aldona Krasucka, Małgorzata Kustosz-Piątosa, Wojciech Raszewski, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-09-24 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Dominiak, Anna Grabowska, Anna Serafińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Kamil Dominiak, Anna Grabowska, Anna Serafińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Dominiak, Anna Grabowska, Anna Serafińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Aldona Krasucka, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grabowska, Aldona Krasucka, Katarzyna Skarżanka, JANUSZ SZROM | |
Prowadzący grup: | Anna Grabowska, Aldona Krasucka, JANUSZ SZROM | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
- Rozwinięcie świadomości intencji w oddechu ekspresja w mowie i śpiewie - Ekspresja głosu w mowie i śpiewie - Postawienie głosu na potrzeby sceny dramatycznej - Walory głosu w pracy z mikrofonem - Elementy różnorodnych stylów muzycznych - Indywidualne ukierunkowanie studenta do pracy własnej |
|
Pełny opis: |
- Utrwalanie prawidłowych nawyków emisyjnych w mowie i śpiewie na potrzeby scenicznej pracy w zawodzie aktora dramatycznego. - Kontynuacja nauki uzyskania zdrowego, nośnego, dynamicznego, wzbogaconego i plastycznego głosu scenicznego w mowie i śpiewie. - Utrwalanie umiejętności używania głosu do wyrażania różnych myśli, stanów, intencji, emocji i uczuć w każdych warunkach i przestrzeni. - Kontrola prawidłowego oddechu oraz umiejętności osiągnięcia stanu rozluźnienia i wyzwolenia organicznej emisji. - Utrwalenie dotychczas zdobytych umiejętności osadzenia głosu w jego naturalnym miejscu, świadomego umiejscowienia głosu na przeponie oraz zdolności stymulowania podparcia. Świadome używanie rezonatorów będących niezbędnym elementem zwiększającym dźwięczność głosu. - Wyposażenie studenta w uwagi do samodzielnej zawodowej pracy głosem. |
|
Literatura: |
- Wybór utworów wokalnych lub ich fragmentów adekwatnie do indywidualnego procesu rozwoju studenta. - Utworów lub ich fragmenty wybrane pod kątem ewentualnych castingów (prezentujących przekrój możliwości głosowych przyszłego aktora). |
|
Uwagi: |
- Rozwój głosu studenta jest żywym procesem, powiązanym z przebiegiem nauki innych przedmiotów, ale również z jego własną historią życiową, emocjami, stanem zdrowia, wydolnością itp. - Pedagog, podążając za tym procesem, niejednokrotnie musi zmienić coś: dodać lub ująć w stosunku do powyższego planu działania. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Chmielnik, Katarzyna Skarżanka, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Prowadzący grup: | Julia Chmielnik, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
- Rozwinięcie świadomości intencji w oddechu ekspresja w mowie i śpiewie - Ekspresja głosu w mowie i śpiewie - Postawienie głosu na potrzeby sceny dramatycznej - Walory głosu w pracy z mikrofonem - Elementy różnorodnych stylów muzycznych - Indywidualne ukierunkowanie studenta do pracy własnej |
|
Pełny opis: |
- Utrwalanie prawidłowych nawyków emisyjnych w mowie i śpiewie na potrzeby scenicznej pracy w zawodzie aktora dramatycznego. - Kontynuacja nauki uzyskania zdrowego, nośnego, dynamicznego, wzbogaconego i plastycznego głosu scenicznego w mowie i śpiewie. - Utrwalanie umiejętności używania głosu do wyrażania różnych myśli, stanów, intencji, emocji i uczuć w każdych warunkach i przestrzeni. - Kontrola prawidłowego oddechu oraz umiejętności osiągnięcia stanu rozluźnienia i wyzwolenia organicznej emisji. - Utrwalenie dotychczas zdobytych umiejętności osadzenia głosu w jego naturalnym miejscu, świadomego umiejscowienia głosu na przeponie oraz zdolności stymulowania podparcia. Świadome używanie rezonatorów będących niezbędnym elementem zwiększającym dźwięczność głosu. - Wyposażenie studenta w uwagi do samodzielnej zawodowej pracy głosem. |
|
Literatura: |
- Wybór utworów wokalnych lub ich fragmentów adekwatnie do indywidualnego procesu rozwoju studenta. - Utworów lub ich fragmenty wybrane pod kątem ewentualnych castingów (prezentujących przekrój możliwości głosowych przyszłego aktora). |
|
Uwagi: |
- Rozwój głosu studenta jest żywym procesem, powiązanym z przebiegiem nauki innych przedmiotów, ale również z jego własną historią życiową, emocjami, stanem zdrowia, wydolnością itp. - Pedagog, podążając za tym procesem, niejednokrotnie musi zmienić coś: dodać lub ująć w stosunku do powyższego planu działania. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Chmielnik, Katarzyna Skarżanka, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Prowadzący grup: | Julia Chmielnik, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Chmielnik, Aldona Krasucka, Katarzyna Skarżanka, JANUSZ SZROM, Katarzyna Winiarska | |
Prowadzący grup: | Julia Chmielnik, Aldona Krasucka, JANUSZ SZROM | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU IMPOSTACJA GŁOSU W MOWIE I ŚPIEWIE • wyrobienie prawidłowych nawyków w emisji głosu (oddech, miejsce artykulacji, rezonatory, rejestry) i ich koordynacja w celu wypracowania umiejętności posługiwania się głosem nośnym, dynamicznym, plastycznym (ze zdolnością do zmiany brzmień, dynamiki, tempa i rytmu) dającym możliwość wyrażania myśli, stanów, intencji, emocji i uczuć, zdolnym działać w każdych warunkach i przestrzeni (I – IV rok) • wypracowanie nawyków związanych z higieną głosu (I – IV rok) • praca nad wyzwoleniem naturalnego brzmienia głosu (I – IV rok) |
|
Pełny opis: |
III ROK 1. podsumowanie wiedzy zdobytej na I i II roku studiów w powiązaniu z budowaniem narzędzi umożliwiających samodzielną pracę nad głosem 2. świadome używanie rezonatorów 3. budowanie sprawności w łączeniu rejestrów 4. praca nad dostosowaniem środków wyrazu i ekspresji do kubatury pomieszczenia – ćwiczenia na scenie |
|
Literatura: |
J. Grotowski – „Trening aktora” K. Linklater – „Uwolnij swój głos” S. Riggs – „Singing for the Stras” S. Book – „Podręcznik dla aktorów” B. Lutgen, G. Concone, N.Vaccai, E. Herbert-Caesari – ćwiczenia wokalne na sopran, alt, tenor, bas Catherine Sadolin -"Complete Vocal Technique" W.Bregy – „Elementy techniki wokalnej" Kraków 1974 Cz. Wojtyński – „Emisja głosu" PZWS Warszawa 1970 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.