Historia dramatu polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/HDPol-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia dramatu polskiego |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok II |
Grupy: |
Przedmioty A sem 4 rok II Przedmioty podstawowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowym zasobem dramaturgii polskiej przełomu XIX i XX wieku oraz pierwszych dziesięcioleci wieku XX, a także- z najwybitniejszymi twórcami tego okresu. Po pełnym cyklu zajęć studenci samodzielnie analizują utwór dramatyczny, osadzają go w kontekstach historycznych, dostrzegają zmiany języka i struktur dialogowych w dramacie; rozwijają umiejętność procedury analitycznej przez pogłębianie wiedzy o kompozycji i strukturze dramatów, a także funkcji słowa i dialogu w dramacie. |
Pełny opis: |
Semestr 3 Od naturalizmu do Młodej Polski 1. Wprowadzenie do epoki literackiej Młoda Polska ( nazwa, chronologia, młodpolskie -izmy, kontekst literatury europejskiej). 2. Teatr krakowski na przełomie wieków XIX i XX jako instytucja kultury narodowej. 3. Postać artysty w sztuce Młodej Polski. 4. Stanisław Wyspiański: człowiek i dzieło. 5. Świat dramatów Wyspiańskiego ( tematy i bohaterowie, koncepcja tragizmu, intertekstualność). 6.Historia w dramatach Wyspiańskiego. 7.Młodopolskie koncepcje dramatu i teatru. 8.Dramaty Gabrieli Zapolskiej. 9. Dramat realistyczno-symboliczny: Stanisław Przybyszewski. Dramat ekspresjonistyczny: Tadeusz Miciński. Semestr 4 Literatura dramatyczna Dwudziestolecia 1918-1939 1. Wprowadzenie do Dwudziestolecia. Główne nurty w literaturze okresu, programy i polemiki literackie. 2. Komedie Tadeusza Rittnera 3.Stanisław Ignacy Witkiewicz, człowiek i twórca. 4. Witkacy jako malarz i fotografik. 5. Dramaty Jerzego Szaniawskiego. 6.Realistyczny dramat o tematyce współczesnej: S. Zeromski, Z. Nałkowska, K.H. Rostworowski. 7. Dramat awangardowy: W. Gombrowicz, B.Jasieński, T.Peiper. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Semestr 3 (zimowy): Jan August Kisielewski, "W sieci" Tadeusz Miciński, "Kniaź Patiomkin" Adolf Nowaczyński, "Wielki Fryderyk" Włodzimierz Perzyński, "Lekkomyślna siostra" lub "Aszantka" Stanisław Przybyszewski, "Śnieg" Stanisław Wyspiański, "Wesele", "Wyzwolenie", "Sędziowie" lub "Klątwa", "Warszawianka", "Powrót Odysa" Gabriela Zapolska, "Żabusia" lub " Ich czworo" Stefan Żeromski, "Sułkowski" lub "Róża" Semestr 4 (letni): Literatura dramatyczna Dwudziestolecia Tadeusz Rittner, "Głupi Jakub" lub "Wilki w nocy" Karol Hubert Rostworowski, "Niespodzianka" Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Szewcy" (obowiązkowo), "Oni" lub " W małym dworku" (do wyboru) Jerzy Szaniawski, "Żeglarz" (obowiązkowo), "Most" lub "Ptak" (do wyboru) Zofia Nałkowska, "Dom kobiet" Stefan Żeromski, "Uciekła mi przepióreczka" Jeden awangardowy dramat do wyboru- "Szósta , szósta" Peipera lub "Bal manekinów' Jasieńskiego Literatura uzupełniająca: M. Podraza-Kwiatkowska, "Literatura Młodej Polski", Warszawa 1997 J. Kwiatkowski, "Literatura Dwudziestolecia", Warszawa 1990 "Dramat polski. Interpretacje", pod red.J.Ciechowicza i Z.Majchrowskiego, t.1 i t.2, Gdańsk 2001. J. Degler. Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
K_W01 K_W05 -Student zna historię dramatu polskiego na przełomie XIX i XX wieku oraz w w pierwszych dziesięcioleciach wieku XX- na poziomie podstawowym (ze szczególnym uwzględnieniem twórczości S. Wyspiańskiego i S.I.Witkiewicza) K_W09 Zna strukturę dramatu jako rodzaju literackiego w różnych gatunkowych odmianach oraz konwencje dramatyczne K_U11 Analizuje i interpretuje utwory dramatyczne pod katem funkcji zastosowanych środków formalnych K_U10 Rozpoznaje poszczególne gatunki dramatyczne, stosuje nabytą wiedzę we własnej pracy artystycznej K_K01 Samodzielnie dokonuje wyborów, swobodnie czerpie z kulturowego dziedzictwa literatury K_K05, K_K02 Wyraża swoje poglądy, broni własnego zdania, weryfikuje opinie innych , niezgodne z własnym przekonaniem |
Metody i kryteria oceniania: |
K_W01 K_W05 -Student zna historię dramatu polskiego na przełomie XIX i XX wieku oraz w w pierwszych dziesięcioleciach wieku XX- na poziomie podstawowym (ze szczególnym uwzględnieniem twórczości S. Wyspiańskiego i S.I.Witkiewicza) K_W09 Zna strukturę dramatu jako rodzaju literackiego w różnych gatunkowych odmianach oraz konwencje dramatyczne K_U11 Analizuje i interpretuje utwory dramatyczne pod katem funkcji zastosowanych środków formalnych K_U10 Rozpoznaje poszczególne gatunki dramatyczne, stosuje nabytą wiedzę we własnej pracy artystycznej K_K01 Samodzielnie dokonuje wyborów, swobodnie czerpie z kulturowego dziedzictwa literatury K_K05, K_K02 Wyraża swoje poglądy, broni własnego zdania, weryfikuje opinie innych , niezgodne z własnym przekonaniem |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WA-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Osterloff-Gierak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Barbara Osterloff-Gierak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA - dydaktyka - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowym zasobem dramaturgii polskiej przełomu XIX i XX wieku oraz pierwszych dziesięcioleci wieku XX, a także- z najwybitniejszymi twórcami tego okresu. Po pełnym cyklu zajęć studenci samodzielnie analizują utwór dramatyczny, osadzają go w kontekstach historycznych, dostrzegają zmiany języka i struktur dialogowych w dramacie; rozwijają umiejętność procedury analitycznej przez pogłębianie wiedzy o kompozycji i strukturze dramatów, a także funkcji słowa i dialogu w dramacie. |
|
Pełny opis: |
Semestr 3 Od naturalizmu do Młodej Polski 1. Wprowadzenie do epoki literackiej Młoda Polska ( nazwa, chronologia, młodpolskie -izmy, kontekst literatury europejskiej). 2. Teatr krakowski na przełomie wieków XIX i XX jako instytucja kultury narodowej. 3. Postać artysty w sztuce Młodej Polski. 4. Stanisław Wyspiański: człowiek i dzieło. 5. Świat dramatów Wyspiańskiego ( tematy i bohaterowie, koncepcja tragizmu, intertekstualność). 6.Historia w dramatach Wyspiańskiego. 7.Młodopolskie koncepcje dramatu i teatru. 8.Dramaty Gabrieli Zapolskiej. 9. Dramat realistyczno-symboliczny: Stanisław Przybyszewski. Dramat ekspresjonistyczny: Tadeusz Miciński. Semestr 4 Literatura dramatyczna Dwudziestolecia 1918-1939 1. Wprowadzenie do Dwudziestolecia. Główne nurty w literaturze okresu, programy i polemiki literackie. 2. Komedie Tadeusza Rittnera 3.Stanisław Ignacy Witkiewicz, człowiek i twórca. 4. Witkacy jako malarz i fotografik. 5. Dramaty Jerzego Szaniawskiego. 6.Realistyczny dramat o tematyce współczesnej: S. Zeromski, Z. Nałkowska, K.H. Rostworowski. 7. Dramat awangardowy: W. Gombrowicz, B.Jasieński, T.Peiper. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Semestr 3 (zimowy): Jan August Kisielewski, "W sieci" Tadeusz Miciński, "Kniaź Patiomkin" Adolf Nowaczyński, "Wielki Fryderyk" Włodzimierz Perzyński, "Lekkomyślna siostra" lub "Aszantka" Stanisław Przybyszewski, "Śnieg" Stanisław Wyspiański, "Wesele", "Wyzwolenie", "Sędziowie" lub "Klątwa", "Warszawianka", "Powrót Odysa" Gabriela Zapolska, "Żabusia" lub " Ich czworo" Stefan Żeromski, "Sułkowski" lub "Róża" Semestr 4 (letni): Literatura dramatyczna Dwudziestolecia Tadeusz Rittner, "Głupi Jakub" lub "Wilki w nocy" Karol Hubert Rostworowski, "Niespodzianka" Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Szewcy" (obowiązkowo), "Oni" lub " W małym dworku" (do wyboru) Jerzy Szaniawski, "Żeglarz" (obowiązkowo), "Most" lub "Ptak" (do wyboru) Zofia Nałkowska, "Dom kobiet" Stefan Żeromski, "Uciekła mi przepióreczka" Jeden awangardowy dramat do wyboru- "Szósta , szósta" Peipera lub "Bal manekinów' Jasieńskiego Literatura uzupełniająca: M. Podraza-Kwiatkowska, "Literatura Młodej Polski", Warszawa 1997 J. Kwiatkowski, "Literatura Dwudziestolecia", Warszawa 1990 "Dramat polski. Interpretacje", pod red.J.Ciechowicza i Z.Majchrowskiego, t.1 i t.2, Gdańsk 2001. J. Degler. Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2014 |
|
Uwagi: |
K_W01 K_W05 -Student zna historię dramatu polskiego na przełomie XIX i XX wieku oraz w w pierwszych dziesięcioleciach wieku XX- na poziomie podstawowym (ze szczególnym uwzględnieniem twórczości S. Wyspiańskiego i S.I.Witkiewicza) K_W09 Zna strukturę dramatu jako rodzaju literackiego w różnych gatunkowych odmianach oraz konwencje dramatyczne K_U11 Analizuje i interpretuje utwory dramatyczne pod katem funkcji zastosowanych środków formalnych K_U10 Rozpoznaje poszczególne gatunki dramatyczne, stosuje nabytą wiedzę we własnej pracy artystycznej K_K01 Samodzielnie dokonuje wyborów, swobodnie czerpie z kulturowego dziedzictwa literatury K_K05, K_K02 Wyraża swoje poglądy, broni własnego zdania, weryfikuje opinie innych , niezgodne z własnym przekonaniem |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WA-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Osterloff-Gierak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Barbara Osterloff-Gierak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowym zasobem dramaturgii polskiej przełomu XIX i XX wieku oraz pierwszych dziesięcioleci wieku XX, a także- z najwybitniejszymi twórcami tego okresu. Po pełnym cyklu zajęć studenci samodzielnie analizują utwór dramatyczny, osadzają go w kontekstach historycznych, dostrzegają zmiany języka i struktur dialogowych w dramacie; rozwijają umiejętność procedury analitycznej przez pogłębianie wiedzy o kompozycji i strukturze dramatów, a także funkcji słowa i dialogu w dramacie. |
|
Pełny opis: |
Semestr 3 Od naturalizmu do Młodej Polski 1. Wprowadzenie do epoki literackiej Młoda Polska ( nazwa, chronologia, młodpolskie -izmy, kontekst literatury europejskiej). 2. Teatr krakowski na przełomie wieków XIX i XX jako instytucja kultury narodowej. 3. Postać artysty w sztuce Młodej Polski. 4. Stanisław Wyspiański: człowiek i dzieło. 5. Świat dramatów Wyspiańskiego ( tematy i bohaterowie, koncepcja tragizmu, intertekstualność). 6.Historia w dramatach Wyspiańskiego. 7.Młodopolskie koncepcje dramatu i teatru. 8.Dramaty Gabrieli Zapolskiej. 9. Dramat realistyczno-symboliczny: Stanisław Przybyszewski. Dramat ekspresjonistyczny: Tadeusz Miciński. Semestr 4 Literatura dramatyczna Dwudziestolecia 1918-1939 1. Wprowadzenie do Dwudziestolecia. Główne nurty w literaturze okresu, programy i polemiki literackie. 2. Komedie Tadeusza Rittnera 3.Stanisław Ignacy Witkiewicz, człowiek i twórca. 4. Witkacy jako malarz i fotografik. 5. Dramaty Jerzego Szaniawskiego. 6.Realistyczny dramat o tematyce współczesnej: S. Zeromski, Z. Nałkowska, K.H. Rostworowski. 7. Dramat awangardowy: W. Gombrowicz, B.Jasieński, T.Peiper. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Semestr 3 (zimowy): Jan August Kisielewski, "W sieci" Tadeusz Miciński, "Kniaź Patiomkin" Adolf Nowaczyński, "Wielki Fryderyk" Włodzimierz Perzyński, "Lekkomyślna siostra" lub "Aszantka" Stanisław Przybyszewski, "Śnieg" Stanisław Wyspiański, "Wesele", "Wyzwolenie", "Sędziowie" lub "Klątwa", "Warszawianka", "Powrót Odysa" Gabriela Zapolska, "Żabusia" lub " Ich czworo" Stefan Żeromski, "Sułkowski" lub "Róża" Semestr 4 (letni): Literatura dramatyczna Dwudziestolecia Tadeusz Rittner, "Głupi Jakub" lub "Wilki w nocy" Karol Hubert Rostworowski, "Niespodzianka" Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Szewcy" (obowiązkowo), "Oni" lub " W małym dworku" (do wyboru) Jerzy Szaniawski, "Żeglarz" (obowiązkowo), "Most" lub "Ptak" (do wyboru) Zofia Nałkowska, "Dom kobiet" Stefan Żeromski, "Uciekła mi przepióreczka" Jeden awangardowy dramat do wyboru- "Szósta , szósta" Peipera lub "Bal manekinów' Jasieńskiego Literatura uzupełniająca: M. Podraza-Kwiatkowska, "Literatura Młodej Polski", Warszawa 1997 J. Kwiatkowski, "Literatura Dwudziestolecia", Warszawa 1990 "Dramat polski. Interpretacje", pod red.J.Ciechowicza i Z.Majchrowskiego, t.1 i t.2, Gdańsk 2001. J. Degler. Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2014 |
|
Uwagi: |
K_W01 K_W05 -Student zna historię dramatu polskiego na przełomie XIX i XX wieku oraz w w pierwszych dziesięcioleciach wieku XX- na poziomie podstawowym (ze szczególnym uwzględnieniem twórczości S. Wyspiańskiego i S.I.Witkiewicza) K_W09 Zna strukturę dramatu jako rodzaju literackiego w różnych gatunkowych odmianach oraz konwencje dramatyczne K_U11 Analizuje i interpretuje utwory dramatyczne pod katem funkcji zastosowanych środków formalnych K_U10 Rozpoznaje poszczególne gatunki dramatyczne, stosuje nabytą wiedzę we własnej pracy artystycznej K_K01 Samodzielnie dokonuje wyborów, swobodnie czerpie z kulturowego dziedzictwa literatury K_K05, K_K02 Wyraża swoje poglądy, broni własnego zdania, weryfikuje opinie innych , niezgodne z własnym przekonaniem |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WA-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Osterloff-Gierak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Barbara Osterloff-Gierak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WA-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Osterloff-Gierak, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Barbara Osterloff-Gierak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.