Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowanie roli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WA/A/BR-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budowanie roli
Jednostka: Kierunek Aktorstwo (RII)
Grupy: Przedmioty A sem 3 rok II
Przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

• Walka wszelkimi rodzajami broni białej z uwzględnieniem zwyczajów danych epok oraz literatury dramatycznej

• Wyrobienie sprawności fizycznej, koncentracji, koordynacji ruchowej, poczucia rytmu, reagowania (refleks).

• Umiejętności zakomponowania ciała w przestrzeni scenicznej,

• Wyrobienie świadomości wyrazu scenicznego oraz posługiwania się formą teatralną

• wyrobienie umiejętności współpracy z partnerem oraz pracy w grupie

• Nauka używania elementów rynsztunku i kostiumu mających związek obyczajowy z fechtunkiem. Nauczanie ruchów obyczajowych związanych z obyczajami wojskowymi.

• Obnażanie broni, przysięgi i saluty za pomocą broni, posługiwanie się peleryną i krótkim płaszczem podczas walki.

• Umiejętność technicznego ułożenia i wykonania walki scenicznej.

• Analiza konstrukcji pojedynku scenicznego. Określenie jego funkcji w scenie i całym utworze dramatycznym

• Praca nad scenami szermierczymi w najczęściej realizowanych sztukach dramatycznych.

Pełny opis:

Semestr I (III)

Zagadnienia teoretyczne

1. Wiedza z zakresu znajomości różnych rodzajów broni

2. Wiedza z zakresu różnych elementów rynsztunku i kostiumu mających związek obyczajowy z fechtunkiem.

3. Pojedynek sceniczny: analiza, ułożenie choreografii i wykonanie.

Ćwiczenia praktyczne

1.Rozwój umiejętności walki różnymi rodzajami broni

• Szabla – znajomość zasad polskiej sztuki krzyżowej i umiejętność walki szablą i pałaszem.

• Rapier i druga broń (sztylet, lewak) - umiejętności posługiwania się dwiema broniami

• Elementy walki wręcz – pady, uderzenia, kopnięcia, reakcje

• Połączenie walki szermierczej z elementami walki wręcz. Różne kombinacje i zestawienia broni w walce.

• Posługiwanie się peleryną, krótkim płaszczem podczas walki – różne efekty sceniczne

2. Sceny pojedynków szermierczych – analiza i ćwiczenia.

• różnorodność konwencji pojedynku scenicznego

• prezentacja postaci - salut pełny i skrócony, charakterystyczne style walki

• dramaturgia sceny walki

Semestr II (IV)

Zagadnienia teoretyczne

1. Powtórzenie materiału z zakresu szermierki scenicznej

2. Informacje na temat scen szermierczych w najczęściej realizowanych dramatach.

Ćwiczenia praktyczne

1. Praca z wykorzystaniem nabytych umiejętności muzycznych i ruchowych

• Muzyczne układy szermiercze indywidualne i grupowe do wybranych utworów muzyki poważnej i rozrywkowej

• Układy własne studentów powstałe w oparciu o nabyte umiejętności i wiedzę w zakresie pojedynku szermierczego

2. Wiadomości w dziedzinie pojedynku

• Analiza konstrukcji pojedynku scenicznego.

• Określenie funkcji pojedynki w scenie i całej sztuce.

• Umiejętność technicznego ułożenia choreografii walki scenicznej.

• Praca nad głośnymi scenami szermierczymi w najczęściej realizowanych sztukach dramatycznych.

• Opracowanie scen i własny układ szermierczy wybranego pojedynku z literatury dramatycznej.

Metody kształcenia

1. Wykład problemowy na temat bezpieczeństwa na zajęciach, założeń szkoleniowych, funkcji szermierki scenicznej w szkoleniu aktorskim, a także kontekstów historycznych, rodzajów broni, ich budowy i zastosowania.

2. Zaawansowane zadania szermiercze - ćwiczenia

3. Analiza różnych rodzajów złożeń szermierczych i działań na żelazo –

teoria i ćwiczenia

4. Rozwiązywanie zadań i problemów związanych z sekwencją ruchową - ćwiczenia

5. Poszukiwanie różnych rozwiązań scenicznych na zadany temat – ćwiczenia

6. Praca indywidualna – samodzielny trening pod okiem wykładowcy oraz układanie prostych złożeń szermierczych - ćwiczenia

7. Praca w grupach – walki, w których bierze udział więcej niż dwóch szermierzy – teoria i ćwiczenia

Literatura:

Literatura podstawowa

• L. Górecki „Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych Aktora”

• J. Wężowski „Szermierka”

• W. Szczuka „Gest sceniczny”

• Wojciech Zabłocki „Polskie sztuki walki”

• Zbigniew Sawicki „Traktat szermierczy, polska Szabla”

Literatura uzupełniająca

• W.Boziewicz „Polski Kodeks Honorowy”

• Ks. J. Kitowicz „Opis obyczajów za panowania Augusta III”

• W. Hobbs „Stage Combat”

Efekty uczenia się:

W01 posiada gruntowną znajomość kanonu polskiego i światowego dramatu oraz gruntowną znajomość podstawowego kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania K_W01

W02 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji K_W03

W03 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; K_W05

W04 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju K_W11

U01 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych K_U02

U02 działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami K_U05

U03 doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych K_U06

U04 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych K_U07

U05 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu K_U09

U06 Samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych K_U10

K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści K_K01

K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych K_K02

K03 łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób K_K03

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kuna, Wojciech Pszoniak, Katarzyna Skarżanka
Prowadzący grup: Izabela Kuna, Wojciech Pszoniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)