Antropologia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/AK-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultury |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok III |
Grupy: |
Przedmioty A sem 6 rok III Przedmioty ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie wiedzy o podziałach dziedzinowych kultury nowoczesnej : nauki, sztuki, obyczaju, języka (i ich społecznych regulacjach); o aspekcie aksjologicznych: wartościach, normach, zakazach i "społecznych tabu" (jako poziomu oddzielnego od psychologicznych motywacji), o uwarunkowaniach technologicznych i powiązanie tychże z podstawami kulturowych regulacji (np. proces cywilizacyjny Eliasa, powtórna retencja "mnemotechnika oparta na technologiach" Stieglera) |
Pełny opis: |
Zajęcia wprowadzają w problematykę, terminologię i perspektywy refleksji nad kulturą w globalnym, antropologicznym i historyczno-antropologicznym ujęciu ze szczególnym uwzględnieniem antropologii współczesności i kulturoznawczych teorii współczesnej kultury: -Nauka jako "symboliczna forma kultury" w ujęciu Ernsta Cassirera -Kultura symboliczna i kultura techniczno-użytkowa (oraz odpowiadające im interpretacyjne lub funkcjonalne ujęcia zjawisk kulturowych ) -Kultura jako "proteza" i człowiek jako "istota wybrakowana", Herder i Gehlen,problem techniki i zwrotnego sprzężenie (technologii i porządku symbolicznego -Powstawanie norm i wartości - teoria resentymentu,odmienność ujęcia doświadczenia wartości u Williama Jamesa w kontekście pragmatyzmu amerykańskiego (waloryzacja i refleksyjny dostęp uczestników kultury do "norm" i "wzorców" ocen). -Obserwacja drugiego stopnia" - teoria kultury, teoria sztuki, nauki jako"kulturowych podsystemów" i Luhmanna teoria konstrukcjonizm |
Literatura: |
H. Joas, "Powstawanie wartości', przeł. M. Kaczmarczyk, Warszawa 20091. H. Buczyńska-Garewicz, "Znak, znaczenie, wartość. Szkice o filozofii amerykańskiej", Warszawa 1975. J. Kmita, "Konieczne serio ironisty", Poznań 2007. J. Woleński, "Wykłady o naturalizmie", Toruń 2016 N. Luhmann, "Kultura jako pojęcie historyczne, w: Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia", red. E. Kuźma, A.Skrendo, J. Madejski, Kraków 2006, ss. 47-70. Habermas, "Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga", w: idem, "Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu", przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 200 S. Andreski, 'Maxa Webera olśnienia i pomyłki", przeł. K. Z. Sowa, Warszawa 1992 R. Schechner, "Przyszłość rytuału", przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000 R. Nycz, "Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki", Warszawa 2017 A. Pobojewska, Biologiczne "a priori" człowieka a realizm teoriopoznawczy, Łódź 1996. M. Weber, "Racjonalność, władza, odczarowanie", wybór i przekład M. Holon, Poznań 20042 P. Sloterdijk, "Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie", "Przegląd Kulturoznawczy"4. nr 1, 2008 A. Pałubicka, "Historyczne nauki o kulturze w ujęciu H. Rickerta", "Studia metodologiczne", nr 18, 1978, ss. 85-115. J. Habermas, "Teoria rozumu komunikacyjnego", t. 1, przeł. M. Kaniowski, Warszawa 2002 E. Bińczyk, "Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu", Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Student uzyskuje wiedzę pozwalającą mu rozumieć i komunikować znaczenia kulturowe (zobiektywizowane i usankcjonowanie symbolicznie) cele i motywy działań ludzkich jako "sensownych' i "znaczących' (w wymiarze niezależnym od motywów psychologicznych i emocji aktorów społecznych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z elementami konwersatorium i ćwiczeń. Podstawą zaliczenia semestru jest aktywny udział w częściach dyskusyjnch zajęć związanych z zadaną krótką lekturą lub przedstawionym materiałem filmowym, uczestnictwo w wykładach Zaliczenie roku na podstawie wybranych pięciu lektur z podstawowego zestawu literatury do zajęć, ich skonspektowania i rozmowy o przedstawionych w nich przypadkach regulacji kulturowych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WA-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WA-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.